Rewalidacja - zajęcia usprawniające » Gimnastyka korekcyjna
Gimnastyka korekcyjno – kompensacyjna.
W naszej szkole prowadzone są zajęcia z gimnastyki korekcyjno - kompensacyjnej. Ośrodek dysponujemy dwiema salami /sala do gimnastyki korekcyjnej i sala rehabilitacyjna/, które wyposażone są w profesjonalny sprzęt do usprawniania dzieci z różnymi zaburzeniami w sferze motorycznego i fizycznego rozwoju. Zajęcia prowadzone są w kilku osobowych grupach. Program korekcji wad postawy i usprawniania ruchowego opracowywany jest indywidualnie do potrzeb każdego dziecka. Zajęcia prowadzone są w miłej atmosferze z wykorzystaniem najnowszej wiedzy z zakresu usprawniania ruchowego i korekcji wad postawy występujących u naszych uczniów.
W szkolnych zajęciach gimnastyki korekcyjno - kompensacyjnej uczestniczą uczniowie (wychowankowie):
• z zaburzeniami statyki ciała /wadami postawy/,
• z trwałym uszkodzeniem narządu ruchu,
• z obniżoną sprawnością fizyczną, związaną z zaburzeniami lub dysharmonią rozwoju somatycznego (otyłość, znaczne opóźnienie rozwoju motorycznego),
• ze znacznie opóźnionym w stosunku do klasy (grupy) poziomem sprawności fizycznej ogólnej lub niektórych cech motorycznych,
• z niektórymi przewlekłymi zaburzeniami stanu zdrowia, jak np.: przewlekłe choroby górnych dróg oddechowych, oskrzeli i płuc, układu krążenia, moczowego i pokarmowego, cukrzyca, padaczka, nerwica, wysoka krótkowzroczność, a także korzystających z długotrwałych zwolnień z zajęć wychowania fizycznego z powodu przebytych chorób i urazów.
Gimnastyka korekcyjna pomaga zapobiegać i przeciwdziałać pogłębianiu się wad postawy u dzieci.
Zajęcia gimnastyki korekcyjnej obejmują:
• profilaktykę i korektę wad postawy,
• stymulowanie wszechstronnego rozwoju fizycznego dziecka, kształtowanie wszystkich cech motorycznych – kontrolę własnego ciała, wyrabianie nawyku prawidłowej postawy,
• kształtowanie postaw prosomatycznych poprzez naukę dbałości o własne ciało.
W program korekcji wad postawy wprowadzone są elementy:
• metody oceny postawy wg Kasperczyka – mówiącej o ułożeniu poszczególnych odcinków i punktów ciała. Na podstawie opinii o zarysie sylwetki otrzymuje się analityczny opis elementów składowych postawy, a w ten sposób wymienia się występujące wady postawy, ich lokalizację, charakter i wielkość.
• nowej metody korekcji skolioz idiopatycznych / BSOGK-K/, która mówi o tym aby :
oddziaływać korygując na wszystkie trzy zaburzone płaszczyzny skrzywienia,
przywrócić lub wykształcić prawidłowe wygięcie kręgosłupa w obrębie każdej płaszczyzny i każdego łuku,
wzmocnić wybiórczo mięśnie strony wypukłej skrzywienia przy optymalnym odciążeniu wyrostków stawowych,
kifozować i równocześnie odrotować kręgosłup.
• metoda Weroniki Sherbourne – służąca wyrównaniu zaburzeń psychoruchowych, zwłaszcza tych, które służą adaptacji do otoczenia. Jest to min.: zestaw ćwiczeń rozwijających siłę, sprawność ruchową, wyobraźnię i naśladownictwo poprawnych ruchów, uczących rozluźniania relaksacji i samodzielności ruchu w zabawie,
Całość programu realizowana jest poprzez zestawy ćwiczeń:
- ćwiczenia ogólnorozwojowe
- ćwiczenia specjalne korygujące określoną wadę, w tym ćwiczenia asymetryczne ( ćwiczenia wolne z BSOGKK; PNF )
- ćwiczenia zwiększające ruchomość w stawach,
- ćwiczenia elongacyjne
- ćwiczenia antygrawitacyjne
- ćwiczenia odruchu prawidłowej postawy
- ćwiczenia oddechowe
- ćwiczenia Klappa
- ćwiczenia rozciągające
- ćwiczenia gibkościowe
- ćwiczenia zwinnościowe
oraz gry i zabawy.