Projekty » "Comenius"
Projekt „Socrates Comenius – uczenie się przez całe życie” jest projektem Unijnym organizowanym w Naszej placówce. Partnerami Naszej szkoły są przedstawiciele szkół w Turcji (miasto Izmir), Włoszech (miasto Teramo) oraz Wielkiej Brytanii (miasto Lingfield).www.elanguages.org/view_pagecontent.php
Tytuł projektu to „Cultural Square”, czyli kwadrat kulturowy, co bezpośrednio odnosi się do partnerów projektu, których jest czterech. Językiem komunikacyjnym projektu jest język angielski.
Celem tego przedsięwzięcia jest zapoznanie uczniów Naszej szkoły z kulturami innych państw oraz otwarcie ich na poznawanie świata oraz nowych ludzi.
W ramach projektu, uczniowie zobligowani będą do przygotowywania materiałów na kolejne wizyty, co w zamierzeniach poprawi jakość języka obcego oraz jego funkcjonalnego zastosowania w życiu codziennym uczniów oraz nauczycieli (co jest celem pośrednim tego projektu).
Oprócz tych osób w spotkaniu wzięli również udział trzej przedstawiciele partnerskiej szkoły w Turcji (w tym Dyrektor szkoły, Ilyas Okay oraz szkolny koordynator tego projektu Sibel Sezer), czterej przedstawiciele szkoły z Włoch oraz wszyscy nauczyciele szkoły w Wielkiej Brytanii – gospodarze spotkania.
Głównym zadaniem zebranej grupy było zapoznanie partnerów ze swoimi krajami, tradycjami oraz miastami. W tym celu każda szkoła przygotowała prezentacje multimedialne – jedną o swoim kraju i tradycjach i drugą; o swoim mieście i regionie. Wybrani przedstawiciele każdej szkoły partnerskiej mieli zadanie przedstawienie innym partnerom swoich prezentacji oraz informacji. Prezentacje te zostały również wręczone wszystkim partnerom, aby mogli oni przekazać te informacje po powrocie do swoich szkół.
Przedstawiciele instytucji goszczącej, aby lepiej zapoznać gości ze swoim regionem, zorganizowali wycieczki krajoznawcze po ich miasteczku – Lingfield oraz wycieczkę do leżącej nieopodal stolicy Wielkiej Brytanii – Londynu. Poprzez przejażdżkę double-deckerem – charakterystycznym dla Londynu środkiem transportu, można było zobaczyć wszystkie ważne miejsca w tym mieście. Wycieczka została okupiona przeziębieniem większości uczestników, którego powodem zapewne była typowo „angielska pogoda”.
Relacje z wycieczki, wystawa zdjęć oraz płyty zostały zaprezentowane wszystkim uczniom po powrocie delegacji. W ten sposób uczniowie Naszej szkoły poszerzyli swoją wiedzę o informacje oraz ilustracje innych krajów.
Poza poznaniem partnerów oraz ich krajów i środowiska podczas tego spotkania ustalone zostały wszystkie szczegóły dalszego przebiegu projektu Comenius ”Cultural Square”. Wyniki tych ustaleń widoczne są w tabeli zamieszczonej poniżej.Wiosną 2009 roku czterej nauczyciele naszej placówki (Pani Dyrektor Brygida Wnentrzak-Szteler, Pani pedagog Beata Widera-Brzóska , Pani mgr Magdalena Ciarka oraz Pani Barbara Bestwina) oraz trzej uczniowie szkoły podstawowej (Barbara Kawulok, Marek Adamski oraz Patryk Padok) wyjechali do Włoch na drugie spotkanie w ramach projektu „Cultural Square”.
Zaraz po wylądowaniu w Rzymie, gdzie naszych przedstawicieli przywitało słońce i wysoka temperatura powietrza, grupa miała okazję, wraz z przedstawicielami szkoły goszczącej, obejrzeć najważniejsze zabytki tego wspaniałego miasta.
Po tym wyczerpującym dniu wszyscy partnerzy spotkali się w Teramo – mieście, nieopodal którego znajduje się szkoła partnerska. Uczestnicy mogli zobaczyć jakie ślady zostawiło po sobie niedawne trzęsienie ziemi w tym rejonie.
Po spotkaniu wszyscy przybyli z zagranicy uczniowie poznali rodziny, które zgłosiły chęć przyjęcia gości do swoich domów na czas tej wizyty. Po zapoznaniu zostali oni zabrani do domów swoich gospodarzy. Uczęszczając codziennie do szkoły oraz spędzając dnie i noce w domach i towarzystwie swoich włoskich rówieśników i ich rodzin, dzieci zapoznawały się z krajem, kulturą oraz tradycjami swoich gospodarzy. Poza tym aspektem istnieje również strona językowa, która została wzbogacona o zdolności porozumiewania się z obcokrajowcami korzystając z dostępnych pomocy oraz gestykulacji.
Głównym zadaniem uczestników spotkania było zapoznanie z tradycjami kulinarnymi swoich krajów. Oprócz przygotowania prezentacji multimedialnych na ten temat ( które później będą źródłem informacji dla innych uczniów szkół partnerskich), każda z delegacji miała za zadanie przygotowanie kilku tradycyjnych dla swojego kraju i regionu dań. Nasza grupa przygotowała m.in. bigos, kluski śląskie, surówkę z czerwonej kapusty, kluski śląskie, zrazy, kruche ciasteczka oraz inne smakołyki. Wśród dań wykonanych przez naszych zagranicznych przyjaciół były m.in. pizza, duszone jarzyny, kruche ciastka z bitą śmietaną oraz dżemem oraz inne pyszne dania wielu, z których nie znaliśmy wcześniej.
To spotkanie okazało się kolejnym sukcesem pod względem poznania kraju, kultury oraz tradycji naszych partnerów. Uczniowie, którzy brali udział w wyjeździe zgodnie stwierdzili, że mieszkanie u rodzin Włoskich było bardzo pozytywnym doświadczeniem oraz deklarują chęć utrzymywania kontaktu listowego ze swoimi nowopoznanymi kolegami. Oprócz miłych wspomnień uczniowie dostali od rodzin wiele prezentów oraz upominków.
Spotkanie znajdzie również swoje odbicie w stworzonej przez partnerów międzynarodowej książce kucharskiej, którą stworzyli wszyscy uczniowie szkół partnerskich. Książka zostanie wydana w Turcji, a zobaczymy ją w okresie świątecznym.
14.05.2010r. kilku przedstawicieli naszej szkoły pojechało na ostatni już wyjazd w ramach projektu „Cultural Square”. Tym razem kierunkiem wycieczki była Turcja, miasto Izmir, w którym mieści się szkoła koordynatora Naszego projektu.
Uczennice SOSW; Iza Kałuża, Karolina Jakubik i Agnieszka Jakubik, które w wyprawie uczestniczyły, przez 10 dni miały okazję mieszkać w domach swoich rówieśników z Turcji. Podczas tego pobytu dziewczyny razem z młodzieżą tureckiej szkoły partnerskiej uczestniczyły w zajęciach szkolnych oraz brały udział w licznych pozaszkolnych przedsięwzięciach, natury prywatnej, zorganizowanych przez swoich gospodarzy.
Poza tym, mieli okazję poznać elementy kultury oraz tradycji i historii Turcji.
Cała delegacja wzięła udział w kilku wspólnych wycieczka krajoznawczych, m.in. do Efezu, Cesme, Kursadesi, zobaczyć pokaz tradycyjnych tańców tego kraju (w tym tańca brzucha) oraz wycieczkę jachtem.
24.05. 2010r. cała ósemka wróciła do Polski, aby następnego dnia wrócić do szkoły i opowiedzieć innym co tam zobaczyli, przeżyli, czego się dowiedzieli i nauczyli.
„Na pewno będziemy posyłać im pocztówki i sms-y!” deklarują dziewczynki.
Na czerwiec koordynatorzy projektu przewidzieli „Tydzień Comeniusa”, podczas którego pokazane zostaną prezentacje zdjęć, pamiątek oraz wszystkie produkty powstałe w czasie trwania tego przedsięwzięcia. Uczestnicy wszystkich wycieczek będą mieli okazję podzielić się wrażeniami oraz zachęcić swoich kolegów do udziału w podobnych projektach.
Październik 2008
|
Ogłoszenie w szkołach rozpoczęcie projektu
|
Listopad 2008
|
1 spotkanie krajów partnerskich, w celu szczegółowego omówienia planów oraz terminów (ANGLIA) |
Grudzień 2008
|
Ogłoszenie konkursu na najlepsze logo szkoły
|
Styczeń 2009
|
Rozesłanie logo każdego kraju do reszty partnerów, w celu stworzenia identycznych gazetek ściennych w każdej szkole biorącej udział w projekcie |
Luty 2009
|
Stworzenie strony internetowej projektu
|
Marzec 2009
|
Ogłoszenie konkursu na tradycyjne przepisy kulinarne swojego kraju |
Kwiecień 2009
|
Rozstrzygnięcie konkursu na przepisy kulinarne, znalezienie ilustacji przedstawiających je oraz przetłumaczenie ich na język angielski |
Maj 2009
|
Drugie spotkanie, podczas którego przedstawiciele każdego kraju przedstawią dania oraz wykonają niektóre z nich (WŁOCHY) |
Czerwiec 2009
|
Zebranie nagrań oraz zdjęć przedstawiających tradycyjne uroczystości w swoich krajach; wymiana tych informacji z krajami partnerskimi |
Lipiec/ Sierpień 2009
|
Wydanie książki kulinarnej z przepisami zaprezentowanymi podczas drugiego spotkania |
Wrzesień 2009
|
Stworzenie szkolnej drużyny piłki nożnej, opracowanie i stworzenie strojów |
Październik/ Listopad 2009
|
Ćwiczenia do meczu piłki nożnej (oprawa )
|
Grudzień 2009
|
Trzecie spotkanie partnerów, podczas którego rozegrany zostanie mecz pomiędzy krajami członkowskimi, wspólna Wigilia (POLSKA) |
Styczeń 2010
|
Napisanie sztuki „Tradycyjne wesele w moim kraju”
|
Luty 2010
|
Wybór aktorów oraz próby przedstawienia (nagrywanie prób, w celu stworzenia filmiku o powstawaniu przedstawienia) |
Marzec 2010
|
Występ dla całej szkoły, który zostanie nagrany oraz nagrania zostaną przesłane do krajów partnerskich w celu pokazania ich wszystkim uczniom oraz nauczycielom |
Kwiecień 2010
|
Stworzenie grup tanecznych, które zaprezentują tradycyjne tańce swoich krajów, stworzenie tradycyjnych strojów, nagranie tańców |
Maj 2010
|
Zebranie zdjęć tradycyjnych strojów
|
Maj 2010
|
Trzecie spotkanie, na którym zaprezentowane zostaną nagrania przedstawiające tradycyjne tańce oraz zorganizowane będzie uroczyste zakończenie projektu związane z przeglądem wszystkich przedsięwzięć podjętych podczas projektu |
Maj 2010
|
Zorganizowanie uroczystego zakończenia projektu w każdej szkole (zaproszenie oficjeli) |
Maj/ Czerwiec 2010
|
Sporządzenie raportu końcowego dla komisji europejskiej oraz Naszego organu prowadzącego |