Innowacje pedagogiczne » SOS Przyroda woła Ciebie
Jan Jerzy Karpiński
mgr Dorota Kluz
mgr Małgorzata Niedoba
W dobie gwałtownych zmian i szybkiego rozwoju cywilizacyjnego coraz większego znaczenia nabierają takie pojęcia jak ekologia, edukacja ekologiczna czy ochrona środowiska. Na skutek niszczącej działalności człowieka w zastraszającym tempie giną gatunki zwierząt i roślin, następują niekorzystne zmiany klimatyczne.
Edukacja ekologiczna w szkole powinna kształtować u dzieci odpowiedzialność za stan przyrody poprzez budzenie świadomości ekologicznej. Dziecko powinno zrozumieć, że niszcząc środowisko niszczy samego siebie. Należy nauczyć dzieci dostrzegania i przeżywania piękna przyrody. Szczególne znaczenie ma rozwijanie u dzieci szacunku i poczucia odpowiedzialności za stan zasobów naturalnych, racjonalne korzystanie z nich oraz dążenie do kontaktu z nieskażonym środowiskiem.
OPIS INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
CEL GŁÓWNY INNOWACJI:
Rozbudzanie świadomości ekologicznej i włączanie się do działań proekologicznych dzieci w wieku szkolnym z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym.
· kształtowanie spostrzegawczości oraz umiejętności obserwowania obiektów i zjawisk przyrody;
· wyrabianie samodzielności w zakresie dokonywania spostrzeżeń i obserwacji;
· zapoznawanie z zależnościami występującymi w przyrodzie;
· wyrabianie nawyku mądrego korzystania z jej zasobów;
· dostrzeganie potrzeby ochrony środowiska naturalnego;
· budzenie i rozwijanie uczuć estetycznych i etycznych poprzez wyrabianie wrażliwości na piękno przyrody, odczuwanie przyjemności w obcowaniu z przyrodą, wzbudzanie wrażliwości na brak jej poszanowania;
· uczestniczenie w działaniach mających na celu ochronę i zapobieganie dewastacji środowiska;
· dostrzeganie potrzeby segregowania i powtórnego wykorzystania odpadów;
· poznanie rodzajów obszarów chronionych oraz pomników przyrody;
· zapoznanie z różnorodnością zwierząt i roślin chronionych w Polsce;
· zachęcanie do dokarmiania zwierząt zimą;
· uświadomienie roli zieleni w najbliższym otoczeniu;
· dbałość o estetykę otoczenia szkoły;
· stosowanie w codziennym życiu zdobytej wiedzy ekologicznej.
Stwarzając warunki do aktywności dziecka w procesie poznawania rzeczywistości proponujemy wykorzystywanie w pracy z uczniami następujących metod:
· spacery, zajęcia terenowe, wycieczki;
· obserwacje kierowane i spontaniczne;
· doświadczenia i eksperymenty;
· konkursy plastyczno- techniczne i wystawy prac;
· dramy, inscenizacje;
· zabawy i gry dydaktyczne;
· metody audiowizualne;
· zabawy ruchowe;
· praca z podręcznikiem;
Zakres wykorzystania proponowanych metod w poszczególnych klasach będzie różny, uwarunkowany możliwościami uczniów, tematyką oraz założonymi do osiągnięcia celami.
Zastosowane zostaną następujące formy pracy: jednolita (indywidualna, grupowa, zbiorowa) oraz zróżnicowa, uwzględniająca różnice indywidualne między uczniami.
Podręczniki, ilustracje, albumy, czasopisma, prezentacje multimedialne, surowce wtórne, nagrania CD, karty pracy, quizy, zagadki, rebusy.
TERMIN REALIZACJI:
Pilotażowy - czerwiec 2010
Rok szkolny 2010/2011
Program adresowany jest dla uczniów szkoły podstawowej, Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Cieszynie, upośledzonych w stopniu umiarkowanym i znacznym. Jest on zgodny z „Podstawą Programową kształcenia ogólnego dla uczniów zupośledzeniem umiarkowanym lub znacznym w szkole podstawowej i gimnazjum”.
Innowacja jest propozycją realizacji programu wychowawczego i profilaktycznego Ośrodka dotyczącego założeń proekologicznych i nie wymaga dużych nakładów finansowych.
Założone cele realizowane będą podczas zajęć edukacyjnych lub czasu wolnego od zajęć.
MOTYWACJA DO OPRACOWANIA I WDROŻENIA PROGRAMU
Kierując się założeniami zawartymi w programach wychowawczym oraz profilaktycznym, obowiązującymi w SOSW oraz potrzebą ochrony środowiska w dobie istniejących zagrożeń wynikających z rozwoju cywilizacji nasunął się pomysł stworzenia cyklu spotkań o tematyce ekologicznej.
TREŚCI INNOWACYJNE ZOSTAŁY UJĘTE W CZTERY OBSZARY:
- Poznanie pojęcia zdrowie i czynników, od których jest ono uzależnione.
- Poznanie aktywnych sposobów odpoczynku.
- Wprowadzenie pojęć zdrowa żywność i zdrowe odżywianie.
· Poznanie właściwości powietrza.
· Poznanie roli powietrza w przyrodzie i funkcjonowaniu organizmów żywych.
- Poznanie źródeł powstawania zanieczyszczeń powietrza i wpływu działalności
- Poznanie właściwości wody i jej roli w przyrodzie.
- Uświadomienie wpływu czystej, zdrowej wody na stan naszego zdrowia i życie
- Uświadomienie losów wody w przyrodzie i jej obiegu.
- Kształtowanie umiejętności racjonalnego wykorzystania wody w szkole i
- Poznanie wybranych gatunków zwierząt i roślin żyjących w środowisku wodnym i terenach wokół zbiorników.
- Poznanie rodzajów odpadów i ich wpływu na środowisko oraz możliwości recyklingu.
- Zapoznanie dzieci z pojęciami dotyczącymi odpadów (komunalne, przemysłowe, makulatura, kompostowanie, utylizacja) i ich podziałem na organiczne i nieorganiczne.
- Kształtowanie umiejętności segregowania odpadów.
· wie jak należy dbać o higienę ciała i rozumie potrzebę jej przestrzegania;
· zna wartości odżywcze spożywanych pokarmów;
· przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na świeżym powietrzu;
· docenia rolę wypoczynku czynnego dla zdrowia;
· rozumie znaczenie wody i powietrza dla życia ludzi, zwierząt i roślin;
· chętnie wykonuje doświadczenia i jest zainteresowany doświadczeniami;
· rozumie konieczność oszczędzania wody w życiu codziennym;
· potrafi wymienić i rozróżnić kilka żyjących pod ochroną zwierząt i roślin;
· zna wybrane rodzaje obszarów chronionych oraz pomników przyrody;
· zna wybrane gatunki zwierząt, którym grozi wyginięcie;
· wie jak należy zachować się w parku narodowym i rezerwacie przyrody;
· wymienia rodzaje odpadów oraz sposoby ich segregacji;
· rozumie i uzasadnia celowość segregacji śmieci;
· potrafi wykorzystać odpady we własnej inwencji twórczej